Skip to main content

منظومة متكاملة أم متقطعة؟

من الحاجات المنتشر عليها كلام كتير هي فكرة أن لو لا قدر الله "بنت أتعاكست في الشارع" ..مبقاش فيه رجالة تدافع عنها..

ويا سلام لو واحد معدي بدقن..فين دينه اللي بيقول عليه مش مفروض يدافع عن حُرمة البنت.. الحُرمة بالمعني اللغوي.

وعلى قد ما الجدال مقنع ويطبق على ناس كتير فعلا..إلا أن فيه شريحة من الناس مش صغيرة هي اللي تم توصيله للحالة دي..بأخطاء من نفس الناس اللي بتطلب منهم يبقوا رجالة يعني..

الفكرة أن دينيا فيه مبدأ قرآني بيقول: "كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ"

فبالتالي خَيْرَ دي مش عشان أنتم مسلمين والباقي كفرة..ولا عشان بتصلوا كتير بليل..ولا في الحج عددكم بالملايين وأكبر تجمع بشري مثلا ..ولا أي من ذلك..كأمة ببساطة هو فكرة "اﻷمر بالمعروف والنهي عن المنكر"..

يعني ببساطة لو فيه بنت بتتعاكس ..هيحصل نهي للولد اللي بيعاكس صح؟ ونأمره كمان بغض البصر وهكذا

هو الفكرة في وجهة نظري ناقصها نقطة محورية جدا..

وهو أن اﻷمر بالمعروف..والنهي عن المنكر..لما يبقى قاعدة عامة..عقيدة مسلمين..يبقى الطبيعي أني أنهى عن المنكر "كله" وأمر بالمعروف "كله"

بناء على ديني كمسلمة..مش كأي حاجة تانية..عشان يبقى سمة رئيسية تتوصف بها اﻷمة..مش مجرد نهي عن بعض أفعال متفرقة يعني أو حاجات معينة في دين حد تاني..

هل معنى كدة أن مثلا شايفة المعاكسة حلال؟ :D أكييد لا ..هو وش لازم يبقى فيه نهي عنه..

بس النقطة اللي بكلم عليها أن لو أنا هبدأ أطبق ده وأبقى من اﻷمة دي..وأنت شايف أني مفروض أبقى كدة..فأنا هبقى بناء على ديني في كله..يعني مينفعش تقولي لا لا فكك مفيش نهي هنا ولا هنا ولا هنا..بس في دي بقى..دي تبع دين العلمانية والمواطنة والدولة ..فيا ريت تيجي بقى توريني النهي هنا

طبيعي مش هينفع..بس مش ﻷن أنا ديني أمرني بكله فأنا لما هتوقفني في أكتر من موقف وتمنعني من تطبيق المبدأ ..هعند مثلا وأقولك طيب والله ما أنا مكلم ومش مدخل خالص..مش دي النقطة
هي النقطة أن النهي عن المنكر وأمر بالمعروف بيكمل بعضه كمان..

يعني ببساطة..
عامل زي ولد بيستفز واحد بالكلام..فراح التاني ضربه..في حضانة مثلا

فأنا أه أكيد اللي ضربه غلطان..بس لو فضلت أقول للي ضربه متضربش وأنت غلطان وبس وحده.."بس"..المشكلة مش هتتحل يعني..أنما محتاجة أكلم الاتنين ..اﻷولاني بلاش استفزاز وأهمية الكلام الطيب والنفس الطيبة وبتاع..والتاني أمسك نفسك لما حد يستفزك وحتى لو لك حق ..ديما تفتكر أن مش من حقك تاخد أكتر من حقك ده أساسا..

أنما لو أجي أكلم اﻷول تقولي ملكش دعوة ..والتاني تأمرني أكلمه علطول..فغير أن أنت بتمشي قوانينك عليا يعني..التاني أساسا في لحظة هيجي يضربني أنا بدالك..وأنت مدام مش متعاون معايا ..أخسر نفسي ليه عشانك؟

عموما يعني..فنفس الفكرة..واحدة مش عاملة شرط العفة في لابسها بشكل كامل أنا عليا في ديني أمرها بالمعروف وأنها عن المنكر زيها بالظبط زي اللي مش بيغض بصره يعني..
نفس الفكرة في كل حاجة بالمناسبة..

يعني زي ما فيه أمر للفقير أنه ميسرقش..ففي أمر للغني أنه ميتفاخرش بماله بشكل مستفز للفقير
يعني أساسا فيه نقطة زي أن في اﻹسلام كان وقت الرسول فيه نهي عن أن الراجل يلبس لبس طويل بزيادة..ﻷن في المجتمع بتاعهم كان دي علامة من علامة التفاخر يعني..اللي هو أنا أغنى وبجيب هدوم أزيد..

فهتلاقي أحاديث ووصلنا كتير عن الموضوع..وفيه ناس حتى بيتبعوا فكرة تقصير الثوب، البنطلون للرجالة حتى اﻵن..

فهو اﻹسلام مش بينهى طرف ويسيب التاني براحته..
ده حكم مجتمعي على كل..متكامل يعني.

فزي ما هقول للفقير مينفعش تسرق، هحجم الغني أنه ميستفزش غيره في المجتمع..وده يعني بعيدا عن كم اﻷحكام التانية من فقه وزكاه وغيره.

فأنت لما كل واحد يجي ينهى مثلا بنت عن لبس معين، واحدة قلعت الحجاب، ناس بيعمله أي حاجة غلط..وتقول ملكش دعوة بشكل متكرر وخليك في حالك..يبقى تقبل أن الشخص ده يتعود أنه مش من اﻷمة بتاعة اﻷمر بالمعروف والنهي عن المنكر..بس ما علمته أن في حالك وملكش دعوة يعني :D
كون أنت عامل دين جديد..فيه حاجات ينفع بقى وحاجات لا مختلفة عن دينه..فهو حر ميتعاملش بدينك وميتأذاش بسببك لمجرد أنك عايز حتة وحتة لا يعني.

حد فاهم حاجة؟

Comments

Popular posts from this blog

New First Three Years of Life by Burton L. White - بالعربي

السلام عليكم ^_^! <br /> مؤخرا قرأت كتاب عن أول مرحلة بعد الميلاد للطفل ..الثلاث أعوام الأولى. وأحببت تدوين ملخص ما أستفدت من الكتاب. هذا الملخص ليس ملخص دقيق، هو مجرد الأفكار الأهم والأساسية التي استخلصتها أثناء قراءة الكتاب وربما بعض الأفكار التي أستنجتها لم تُذكر في الكتاب حتى. الكتاب بشكل عام مقسم لقسمين..قسم يناقش الثلاث أعوام الأولى بالتفصيل عن طريق المراحل الزمانية، والنصف الأخر يعيد النصف الأول ولكن عن طريق المواضيع والقضايا المهمة. الهدف اﻷساسي للكتاب هو متابعة وتحفيز نمو الطفل بشكل صحي. فلا يوعدك الكتاب أن يجعل ابنك اﻷذكى أو أي شيء مماثل. فقط تفهم التغيرات التي يمر بها الطفل ومتابعتها والتعامل معها بالشكل الصحيح في وجهة نظر الكاتب والقضايا التي تقابل المربي في هذه الفترة. فلنبدأ بالقسم اﻷول بإيجاز: قسم الكاتب مراحل النمو للثلاث أعوام اﻷولى في حياة الطفل ل 7 مراحل زمانية وهم:  من الميلاد لست أسابيع.  من ست أسابيع لأربعة عشر أسبوع.  من ثلاث شهور ونصف لخمس شهور ونصف. من خمس شهور ونصف لثمان شهور. من ثمان شهور لأربعة عش...

كيف تتلو القرآن حق التلاوة؟

للإمام أبي بكر محمد بن الحسين الآجري (ت 360) قال الله عز وجل: ﴿ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ ﴾ [ البقرة: 121] قيل في التفسير : يعملون به حق عمله (1) . فينبغي لمن أحب أن يكون من أهل القرآن، وأهل الله وخاصته، وممن وعده الله من الفضل العظيم أن يجعل القرآن ربيعا لقلبه، يعمر به ما خرب من قلبه، ويتأدب بآداب القرآن، ويتخلق بأخلاق شريفة، تَبِينُ به عن سائر الناس ممن لا يقرأ القرآن. فأول ما ينبغي له : أن يستعمل تقوى الله عز وجل في السر والعلانية، باستعمال الورع في مطعمه، ومشربه، وملبسه، ومكسبه، ويكون بصيرا بزمانه وفساد أهله، فهو يحذرهم على دينه، مقبلا على شأنه، مهموما بإصلاح ما فسد من أمره، حافظاً للسانه، مميزا لكلامه. إن تكلم: تكلم بعلم، إذا رأى الكلام صوابا. وإذا سكت: سكت بعلم، إذا كان السكوت صوابا. قليل الخوض فيما لا يعنيه، يخاف من لسانه أشد مما يخاف من عدوه، يحبس لسانه كحبسه لعدوه؛ ليأمن من شره وسوء عاقبته، قليل الضحك فيما يضحك فيه الناس، لسوء عاقبة الضحك، إن سُر بشيء مما يوافق الحق تبسم، يكره المزاح خوفا من ا...

عام بلا خمر

كذلك كانت عناوين معظم المقالات التي قرأتها بالأمس. بدأ الأمر بقراءةِ مقالٍ عن الحياة بلا سكرٍ أبيض.. في محاولةٍ منّي لفهم ما أتّبعهُ بشكلٍ أفضل. لكن، ومع تتابع المقالاتِ المُشابهة التي يقترحها الموقع، وجدتني أقرأُ مقالاتٍ كثيرةً ، كلها عن تحدي الحياةِ بلا خمرْ. حينها شعرتُ بأنه كان أولى بي أن أكتب عن عُمرٍ بلا خمر، وليس مجرّد عام. في الواقع، أنا بطلةٌ في نظر أحدهم من أولئك الذين يعانون كثيرًا ليُوقِفوا شرب الخمر. يحتاج التوقف عن شرب الخمر قوةً كبيرةً للغاية. ولو أننا أدركنا هذا، لكان تعامل كثيرٍ من المسلمين المسافرين والمهاجرين إلى الخارج مختلفًا جدًا مع الغرب. على أية حال، هذ ليس موضوعنا. ولكنني فكرت، لِمَ قد لا يتقبّل مني أحدٌ مقالةً عن "عامٍ بلا خمرْ" .. أو، لِمَ سأفشلُ في كتابتها مثلهم؟ الأمرُ ببساطة، أن معظم تلك المقالات تكلمت عن فوائد الإقلاع، وهذا أمرٌ لن أعرفه أنا، فأنا لم أجرّب الخمر أصلًا لأعرف قدر الخسائر التي قد يسببها لي، أو لأقدّر بشكل واضح كيف ستكون الحياة بدونه أفضل، أو أسوأ. لا أعرف كثيرًا .. وفي نهاية الأمر، أنا لا أشرب الخمر، ليس لأنه مؤذٍ في المق...